29.3.2013

Pitkäperjantai

Tänään on pitkäperjantai. Perjantai, mutta pitkä. Mielletään merkityksensä mukaan synkäksi päiväksi, mutta ei minulla ole ollut yhtään surullinen perjantai tänään. Olen syönyt riittävästi Kinder-munia, käynyt pulkkamäessä, syönyt hillomunkin, käynyt pitkänperjantain aterialla isovanhempien luona ja syönyt lisää Kinder-munia. Olen myös haistellut kevät ilmaa, katsellut kevättaivasta ja ihastellut sulaneesta lumesta muodostuneita pulppuavia puroja.


Hän on suloinen.

Olin siis pikkusiskoni kanssa pulkkamäessä Messilässä. Messilä on sellainen pieni laskettelukeskus Lahdessa, minkä tarjoaa paljon muutakin mukavaa, kuten juurikin pulkkamäkeä.

Meininki meillä oli vallatonta. Kuuma tuli, ja oli jännittävää laskea mäkeä ensimmäistä kertaa moniin vuosiin. Ensimmäinen laskuni päättyikin pyllähdykseen, sen verran ruosteessa olen..

Messilässä katselin niitä pulppuavia pieniä puroja, sinistä ihanaa taivasta ja haistelin Messilän parkkipaikan kuraista ja märkää maata. Tiedätkö sen tuoksun? Kuraa ja soraa ja vettä. Minusta se on kevään tuoksu. Ja rakastan sitä.





Niin suloinen pikkuinen siskoni.


Lumikellot hoputtavat kevättä. Typeriä kukkia, älkää hoputtako.

 Olen tutkinut paljon kevättä. Kaikkien vuosieni ajan kevät on ollut minulle tärkeintä aikaa. Kukat kasvaa ja lumet sulaa, tietysti. Luonto herää jälleen eloon. Oma syntymäpäivänikin sijoittuu juurikin kevääseen. Keväällä luonto tuoksuu ihanalta, ihan vastasyntyneeltä, puhtaalta ja raikkaalta. Rakastan kevättä.

Keväisin minulla on ollut vuosien ajan monia eri tuntemuksia. Viimevuonna aloitin autolla ajamisen, muistan siis elävästi sokaisevat märät tiet. Muutama vuosi sitten en malttanut odottaa lumien sulamista, kun mopo piti saada alla. Joskus kevät on mennyt minulta täysin ohi, kun olen odottanut niin suuresti vain kesää. 

Tänäkeväänä en ole odottanut keväältä mitään. Itseasiassa taidan olla tänävuonna aika nöurä kevättä kohtaan. Annan sen edetä omaan tahtiinsa, mutta kokeilen välillä nahkatakkia. En hoputa kevättä, vaan tiedän, että kyllä se sieltä tulee. Nyt on jo kevät. Kiitos, kun tulit Suomeen, kevät.


Melkein kuin kesällä.


Kajun pissat. Pijun kassat. 

Kyllä minä odotan kevättä. Sitä loppukevättä oikeastaan. Silloin kun kevät kuolee ja tulee kesä. Harmi, taidan olla aika ilkeä ihminen...
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti